Op elk feest en tijdens iedere netwerkborrel krijg ik de vraag: “Wist je vroeger al dat je advocaat wilde worden?”. Nee, om eerlijk te zijn wist ik dat niet. Ik behoor tot de groep studenten die Nederlands recht ging studeren, omdat dat zo lekker breed was en je nog niet reddeloos verloren was als je je meester-titel eenmaal binnen had. Het was een briljante beslissing al zeg ik het zelf. De studie vond ik echt geweldig (oké, ik geef het toe, ik ben een nerd 😉) en na mijn stage bij een advocatenkantoor wist ik zeker dat ik advocaat wilde worden. Ik zal niet uitweiden waarom, want dan wordt deze tekst te lang, maar mijn bestemming was duidelijk.
In april 2004 kreeg ik mijn eerste arbeidsrechtzaak bij het advocatenkantoor waar ik toen werkte. Het was een gecompliceerde ontslagzaak. Ik was meteen in de ban van het arbeidsrecht. Vanaf dag één vond ik het geweldig om te zoeken in wetteksten en in uitspraken om net die escape te kunnen vinden waardoor het akkefietje goed aangevlogen kon worden met een mooi resultaat voor de ondernemer tot gevolg. Ik merkte al snel dat ik – naast het efficiënt regelen van bijvoorbeeld ontslagzaken – heel goed met de ondernemer kon meedenken in hoe het voortaan anders zou moeten zodat de ondernemer in de toekomst nog sneller en nog goedkoper een werknemer kan ontslaan.
Door mijn aderen stroomt het ondernemersbloed en in 2013 heb ik met samen met mijn collega Stephanie de stap gezet om mijn eigen advocatenkantoor te starten. Ik paste niet meer in het keurslijf van het grote advocatenkantoor en wilde ondernemers in arbeidsrechtelijke zaken helpen op mijn manier. Niet volgens het format van anderen, maar hoe ik vind dat het moet. Ik ben recht voor z’n raap en draai niet om de hete brij heen. Ik weet dat de tijd van een ondernemer kostbaar is dus waarom zou ik urenlange gesprekken moeten voeren terwijl ik weet dat negen van de tien keer het dossier niet op orde is? Ook weet ik dat geen enkele ondernemer het leuk vindt om bezig te moeten zijn met het ontslag van personeel of met een zieke werknemer, dus maak ik de zaak ook niet groter dan het is. Wel vertel ik de ondernemer wat hij de volgende keer in de dossiervorming moet aanpassen om een procedure te vermijden en om de kosten van bijvoorbeeld een ontslag zo laag mogelijk te houden.
Ik houd niet van ondernemers die geen verantwoordelijkheid willen nemen en die geen besluiten kunnen nemen. Ik ben doortastend, heb oog voor detail, ben vreselijk nieuwsgierig en direct. Ik kan gelukkig ook goed incasseren en ben niet zo gevoelig.
Als je het mij vraagt, is het arbeidsrecht erg administratief en ingewikkeld geworden doordat bijvoorbeeld van de ondernemer wordt verlangd dat eerst het dossier helemaal perfect is voordat een werknemer kan worden ontslagen. Het is een utopie om te denken dat een ondernemer dagelijks tijd heeft om functioneringsgesprekken te voeren (en niet te vergeten vast te leggen) of om waarschuwingsbrieven te schrijven naar een werknemer die voor de zoveelste keer te laat is gekomen. Ik vind dat de wetgever is. Gelukkig wijst mijn praktijk uit dat er altijd een oplossing gevonden kan worden voor het probleem ontslag waarbij negen van de tien keer de gang naar de rechter niet gemaakt hoeft te worden.
Na het lezen van het bovenstaande, heb je vast al een beeld van me. Als je me nog beter zou kennen, weet je ook dat:
Download ons e-book ‘3 praktische tips voor een perfect ontslagdossier’
SPRAAQ advocaten arbeidsrecht
Twentepoort Oost 61-20
7609 RG Almelo
Onze advocaten zijn actief in de omgeving van Almelo, Wierden, Enter, Hengelo, Borne, Rijssen, Nijverdal, Tubbergen, Holten, Vriezenveen.
SPRAAQ advocaten arbeidsrecht biedt geen faciliteit voor het beheer van derdengelden. SPRAAQ advocaten arbeidsrecht beschikt niet over een derdengeldrekening.
Design Bureau Peters