neem contact met ons op 085 773 20 85

ARBEIDSRECHT

Arbeidsvoorwaardenreglement

Naast een mogelijke cao die van toepassing is, doet de werkgever er verstandig aan om een arbeidsvoorwaardenreglement vast te stellen. Dit personeelshandboek dient op de arbeidsovereenkomst van toepassing te worden verklaard en aan de werknemer ter hand te zijn gesteld. Het is daarnaast verstandig om een dergelijk reglement digitaal beschikbaar te stellen voor het personeel, bijvoorbeeld via intranet.

In het arbeidsvoorwaardenreglement kan de werkgever instructies geven aan het personeel. Denk hierbij onder andere aan regels over ziekteverzuim, het aanvragen van vakantiedagen en afspraken over bonussen of eindejaarsuitkeringen. In dit personeelshandboek kunnen ook sancties gesteld worden op bepaald gedrag. Stel de werkgever is een supermarkt en in het handboek staat dat het werknemers verboden is om levensmiddelen die niet meer houdbaar zijn, mee te nemen naar huis op straffe van een arbeidsrechtelijke maatregel, bijvoorbeeld eerst een officiële waarschuwing en bij een volgende overtreding ontslag op staande voet. Als de werkgever duidelijk is in zijn beleid en dit beleid consistent volgt en het beleid voldoende kenbaar is bij het personeel, kan dat in het voordeel zijn van een werkgever in een ontslagprocedure.

Een advocaat arbeidsrecht kan u behulpzaam zijn bij het opstellen en toetsen van een arbeidsvoorwaardenreglement. De arbeidsrechtadvocaten van SPRAAQ Advocaten zijn u graag van dienst onder het genot van een kop koffie.

Heeft u een vraag voor ons?

Uw SPRAAQmakers

Shopping Basket
Call Now Button

neem contact met ons op
085 773 20 85