Blijft de betaling van uw factuur of facturen ondanks de herinnering nog steeds onbetaald, bel dan eens met uw debiteur. Door in gesprek te gaan met uw debiteur, kunnen er soms namelijk alsnog concrete (betaal)afspraken gemaakt worden. Daar komt bij dat u bij het hebben van contact vaak ook helder krijgt waarom uw factuur of facturen nog niet zijn voldaan.
Tip 1:Ā Wanneer er een betalingsregeling wordt afgesproken, leg deze dan schriftelijke (op papier of per e-mail) vast.
Tip 2:Ā Het is raadzaam van uw debiteur de eerste betaling van de betalingsregeling op korte termijn te verlangen. Zo weet u direct of uw debiteur serieus voornemens is de regeling correct na te komen.
Tip 3:Ā Spreek korte betalingstermijnen af. Bijvoorbeeld wekelijks in plaats van ƩƩn keer per maand. Op deze wijze houdt u de vinger aan de pols en kunt u snel doorpakken bij niet correcte nakoming van de betalingsregeling. Neem daarbij in de betalingsregeling ook altijd op dat de regeling automatisch komt te vervallen bij niet correcte nakoming, waarbij het gehele resterende openstaande bedrag direct opeisbaar is.Ā
Tip 4: Laat uw debiteur aanzienlijke bedragen onbetaald? Beding dan bij het totstandkoming van de betalingsregeling zekerheid. Hierbij kan gedacht worden aan een hoofdelijkheid van een andere, solvabele partij, of een pand- of hypotheekrecht. Hierdoor verschaft u zichzelf een betere (verhaals)positie.Ā
Indien voornoemde stappen niet tot betaling van de openstaande factuur of facturen hebben geleid, dan is het verstandig het incassotraject te starten. Eerst zal uw incassoadvocaat uw debiteur een sommatiebrief sturen, waarbij uw debiteur gesommeerd wordt tot betaling van de vordering, vermeerderd met de verschuldigde incassokosten. Hierdoor komen de te maken kosten meestal op het bordje van uw niet betalende klant te liggen. Blijft betaling dan nog achterwege, dan kan uw incassoadvocaat direct doorpakken met een dagvaardingsprocedure, maar ook met een (conservatoire) beslaglegging of een faillissementsaanvraag.
Een incasso advocaat nodig? De advocaten van SPRAAQ helpen u graag verder. Neem gerust contact met ons op!
Wij zijn aangesloten bij de geschillencommissie Advocatuur
Noodzakelijke cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die zorgen voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
Alle cookies die mogelijk niet nodig zijn om de website te laten functioneren en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingesloten inhoud, worden genoemd als niet-noodzakelijke cookies. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat u deze cookies op uw website plaatst.